SMAKSRIK OG BETENNELSESDEMPENDE BULJONG

Som jeg sa i går er jo kraft kjempenæringsrikt og skikkelig supermat. Den vanligste måten å få det i seg på er å bruke det i mat, som supper, sauser og gryter, men du kan også drikke det som en kopp varm buljong. Jeg gjør det innimellom, særlig hvis jeg føler meg litt pjusk og brygger på en forkjølelse (som nå…bahh).

Kraften er jo mer enn bra nok i seg selv, men siden jeg hadde lagd en helt plain kyllingkraft uten noe som helst i, tilsetter jeg ekstra ingefær, gurkemeie, hvitløk og havsalt for god smak. Gurkemeie og ingefær er i tillegg betennelsesdempende, og hvitløk er jo topp i disse forkjølelsestider. Flere spurte om oppskrift, so here it goes..

Du kan så klart bruke den krafta du vil, men jeg synes kyllingkraft passer best til å drikke, siden den er  mild på smak, og ikke så fet konsistens.

BETENNELSESDEMPENDE BULJONG 

En stor kopp kyllingkraft
En klype havsalt
1 fedd hvitløk
Gurkemeie – fersk eller pulver
Ingefær – fersk eller pulver

– Det beste er å bruke fersk ingefær og gurkemeie. Gurkemeie er kanskje ikke så tilgjengelig med det er ingefær. Kjær av en liten skive av hver og finhakk. Eller du kan bruke pulver.. bruk ca en halv ts av hver.
– Knus/hakk et fedd hvitløk
– Ha krafta og alle ingrediensene i en liten kjele. Kok opp og la det småputre et par minutter
– Hell i en stor kopp…. og drikk

Husk å vær snill med kroppen og gi den den beste næringen den kan få i høst, det fortjener den <3

2 kommentarer

  1. Hvor kjøper du gurkemeieroten? 🙂

    1. Maren Aasen

      Jeg brukte bare pulver, men finnes vell i noen matbutikker, eller innvandrerbutikker…

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *