ERNÆRING FOR GRAVIDE: FERMENTERT MAT/DRIKKE

Fermentering, eller melkesyregjæring, er en prosess som konserverer mat og drikke ved at bakterier bruker sukker og stivelse til å produsere melkesyre. Fermentert mat er rik på enzymer, syrer og gode bakterier som alle er positive for fordøyelsen.

Gode bakterier i tarmen er viktig for god helse. I tillegg til deres rolle i fordøyelsen, holder de potensielt skadelige mikroorganismer som candida i balanse, styrker immunforsvaret og er til og med viktig for vår mentale helse. De gode bakteriene står også for førstelinjeforvaret mot toksiner fra utsiden. Denne forsvarslinjen binder for eksempel merkur og fører det ut av kroppen.

Og ikke minst; bakteriene i mors tarm vil også florere i fødselskanalen, og til og med i melka hennes. Babyens miljø i magen er sterilt, men det miljøet den går gjennom under fødselen er de bakteriene som vil overføres til babyens egen fordøyelseskanal. Blir babyen født med keisersnitt, og derfor ikke får disse bakteriene gjennom fødselskanalen, er den første kontakten med hud og omverden viktig, i tillegg til bakteriene i morsmelka.

Disse gode bakteriene får du i deg ved då spise fermenter mat, som sauerkraut/fermentert kål/surkål (som ikke er pasteurisert). Som regel må du på en helsekost eller annen spesialbutikk for å få tak i det. Eller du kan enkelt fermentere selv, min favoritt er kimchi – oppskrift HER.

Yoghurt og kefir er også fermentert/syrnet mat. Tåler du ikke melk kan du lage fermentert kokosyoghurt selv (oppskrift HER). Ellers har du fermenterte drikker som kombucha (favoritten er så klart Surf Kombucha, #reklameforegetprodukt, ehe), vannkefir og kvass. Det finnes mange oppskrifter på nett hvis du vil lage selv, ellers anbefaler jeg fermenteringsbøkene til Gry Hammer og Berit Nordstrand.

Hvordan fermentere kål ser du her: 

Så til det spørsmålet jeg får aller mest; kan gravide drikke kombucha, eller spise/drikke  annen fermentert mat/drikke?

JAAA! Er mitt svar til det. Det er jo heelt tipp to the topp! Bare en liten forhåndsregel; har du aldri spist eller drukket noe særlig fermentert før er ikke det lureste og plutselig kjøre på midt i graviditeten. Grunnen er at syrene i fermentert mat og drikke kan ha en avgiftede/detoxende effekt. Avgiftning i hvilken som helst form bør skje i god tid før man blir gravid, og ikke når man er det, og heller ikke når man ammer. Så for å slippe en plutselig kraftig avgiftning; start i god tid FØR du blir gravid. Eller om du allerede er gravid og vil introdusere fermentert mat/drikke; start med litt og øk gradvis.

   

Så om du bare passer på dette, er jo kombucha og annen fermentert mat og drikke helt topp både for gravide og ammende, med gode bakterier både til deg og den lille. Dessuten er jo kombucha det perfekte alternativet til alkohol! En iskald Surf Kombucha i vinglass, med isbiter, ferske urter og limeskiver har vært en reddende engel for meg i somme når lengselen etter vin eller en drink ble stor.

Kilder:
The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Morell, Sally Fallon

9 kommentarer

  1. Hei!
    Supert innlegg! <3
    Jeg har ikke drukket kombucha på et par år, men kjenner jeg har virkelig lyst på! Jeg driver å ammer lillemann, så jeg har ikke turt å drikke enda.. men nå tror jeg at jeg må ut å kjøpe meg en flaske 😀 hvor lite bør jeg begynne med?
    På forhånd, takk 😀

    1. Maren Aasen

      <3 Ja helt greit å starte! Ta et lite glass om dagen f.eks.. også gradvis litt og litt mer 🙂

      1. Ida Granbo

        😀 takk <3

  2. Karoline Aurlien

    Har då eit spm, kvifor står det då på feks flaska til Ask- grønn te kombucha-anbefales ikke til gravide? Dei seiast å være ei lita mengde alkohol i dei fleste kombuchane.. ? -trur nok ikkje det er skadelege mengder, men om eit firma skriv anbefaling som om det er alkohol og du med Surf Kombucha meinar det motsatte, lurar eg på kven som har testa si drikke for alkoholinnhold feks? Og kva informasjon er tryggast, høgast validert?

    1. Maren Aasen

      Det gjør de nok for å være på den sikre siden og avskrive seg alt ansvar. Det er mye som «ikke anbefales for gravide» bare på grunn av det. Ofte på grunn av at det ikke er gjort noe tester på gravide, av naturlige årsaker. Ved fermentering dannes det alltid små mengder alkohol, men det er så lite at det regnes som alkoholfritt. Vi sender tester til lab for å måle bl.a. alkohol, og det har aldri slått ut, derfor trenger vi heller ikke merke noe om det. Det er like lite som i kefri. Det står verken alkoholfritt eller ikke anbefalt for gravide på den heller 😉 Jeg mener det er viktigere å få i seg fermentert mat under graviditet enn å skremme med det. Mange gravide er livredde nok som det er, for stort sett alt, det er synd synes jeg. Utrolig hvor mye drittmat man kan ha i seg, men at noe som har så mye positivt i seg, naturlig mat av gammel tradisjon… det er liksom redd? Men er du sketpisk er det jo bare å holde seg unna 🙂

  3. Hei Maren
    Jeg lager vannkefir selv, og synes det er vanskelig å vite om det dannes alkohol i denne og eventuelt hvor mye?
    Hvilke måter kan brukes for å måle dette?
    Har tenkt på det før også i forhold til å kjøre bil på kvelden, og enda mer nå som jeg prøver å bli gravid.

    1. Maren Aasen

      Hei 🙂 Vi sender inn prøver til laboratorium, så vet ikke om/hvordan du kan teste selv. Sjekk noe ølbryggnettsider kanskje.. Siden vannkefir fermenterer kjappere enn kombucha tror jeg det er lettere at det blir alkohol der, men samtidig er det vanskelig å få til så mye at det har noe å si, selv om du prøver på det.

  4. Jeg fikk mugg på siden i glasset da surkålen hadde stått i kjøleskapet noen dager etter fermenteringen. Hadde ikke gummiring på, skal man ha det?

    1. Maren Aasen

      Når den er ferdig kan det være lurt med gummiring så den blir mest mulig tett ja.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *