TIPS TIL EN SUNNERE HVERDAG

For en stund side fikk jeg et blogginnleggønske; tips til en sunnere hverdag. Så i går spurte jeg rett og slett DERE på instastory, hva deres beste tips er. Nå har jeg samlet mine tips + de beste fra dere, til en forhåpentligvis inspirerende liste. Velg ut noen punkter å putte inn i hverdagen din, og sakte men sikkert,  over tid, blir det en rutine. Noen tips har man gjerne hørt tusen ganger før, men kanskje er det fint å bli minnet på de igjen og igjen og igjen…

Og forresten.. se så fint var det i dag tidlig! Det er en fin start på dagen det. 

MAT 

  • Spis/drikk noe fermentert hver dag (eller så ofte som mulig)
  • Grønnsaker hver dag, og gjerne til alle måltider. Noe varmebehandlet, noe rått og noe fermentert. Og alltid med noe fett til.
  • Drikk nok VANN mellom måltider, i stedet for brus, saft, juice osv.
  • Spis mest mulig «ren og naturlig» mat, uten lange ingredienslister med rare ord.
  • Fokuser på næringsrike, skikkelige måltider når du først spiser, og unngå småspising mellom måltider.
  • Pass på nok fett og proteiner i hvert måltid så du holder deg mett lenge, og blodsukker, energi og humør holdes stabilt. Fyll på med karbohydrater etter behov.
  • Velg lokalt og økologisk så godt det lar seg gjøre
  • Spis variert, og det DU kjenner gjør godt for kroppen DIN! (..ikke venninna di sin).

PLANLEGGING OG RUTINER

  • Start dagen med et stort glass varmt/lunket vann med sitron eller eplecidereddik når du står opp.
  • Sellerijuice eller ingefærshot er også en digg start på dagen.
  • Planlegg måltider for uka (hele eller halve uka, særlig middagene), og handle inn 1-2 ganger i uka. Da sparer du mye tid og frustrasjon, og unngår å gå på en smell og ta spontane, usunne valg.
  • Ha med matpakke på skole, jobb og reise.
  • Ikke ha søtsaker og usunn mat i huset!
  • Ha sunt snacks tilgjengelig; nøtter, mørk sjokolade, frukt, råkuler osv.
  • Lag sunne, næringsrike desserter og snacks som du kan kose deg med, også på hverdager.
  • Fint å ha i fryseren: kjøtt, fisk, kraft, lever, surdeigsbrød, oppkuttet frukt/grønnsaker til smoothie, råkuler…
  • Foodprep – lag store porsjoner og frys ned; f.eks. supper, gryter, kjøttkaker, fiskekaker osv.

TRENING, SØVN, STRESS

  • Hverdagsaktivtet! Kan ikke bli sagt nok. GÅ og beveg deg så mye som mulig.
  • Planlegg ukas treningsøkter på søndag. Book timer eller avtal med venninner (eller deg selv).
  • Nok søvn! Fast leggerutine; legge seg og stå opp til samme tid.
  • Frisk luft og ut i dagslys hver dag.
  • Gå i naturen så ofte du kan
  • Planlegg og skriv ned gjøremål og oppgaver for dagen/uka. Fokuser på en ting av gangen.
  • Mediter, senk skuldrene, pust med magen.
  • SMIL, LE, vær sosial og ikke ta livet for alvorlig.
  • Vær til stede og nyt de små øyeblikkene.

Takk for fine innspill <3
Jeg legger også ved noen linker til innlegg jeg har postet tidligere som kan komme godt med:

Sjekk også ut oppskriftene mine. Du kan enten søke øverst på bloggen. Søk for eksempel på «rå kuler». Eller gå på MENY, også kategorier – oppskrifter, trening eller video for å finne mere inspirasjon. Eeeller du kan google det du leter etter, f.eks. «maren aasen råkuler». 

2 kommentarer

  1. Likte dette innlegget skikkelig godt, masse inspirasjon å hente <3

    Hvor stor forskjell er det på kraften i buljong man kjøper i dagligvarebutikken sammenlignet med hjemmelaget?

    1. Maren Aasen

      Så braa 😀
      Buljong fra butikken er bare salt og krydder, for å sette smak. Det inneholder ingen av de gode næringsstoffene du får når du lager kraft! Men det finnes ferdig kraft til salgs i butikk også, f.eks. fra Holte Gård eller Inderøy Slakteri. Da er det jo laget som skikkelig kraft.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *