FUNKER EGENTLIG KOSTTILSKUDD FOR HUD OG HÅR?

Jevnlig er det noen som sender meg link til ett eller annet kosttilskudd for hud eller hår, og spør om det bare er tull, eller om det funker. Jeg så på vloggen til Pia Seeberg at hun også funderte på dette. Og hvorfor funker det for noen, men ikke for andre?  ..så jeg tenkte jeg kunne svare på hva jeg tenker om den saken her.

Hvis man ser på hva disse tilskuddene inneholder, er det som regel ikke noe mer hokus pokus enn en blanding av diverse vitaminer, mineraler og urter. Typisk er B-vitaminer, A-vitamin, D-vitamin, magnesium, sink, kobber, kjerringrokk, kollagen osv.

Det er jo ikke sånn at med en gang du tar et tilskudd som markedsføres mot hud og hår, så går automatisk disse næringsstoffene rett til huden/håret. Kanskje blir de brukt andre plasser i kroppen i stedet. Men er det en plass vi først tappes for næringsstoffer, så er det nettopp i hud, hår og negler. Dette er jo ikke akkurat livsviktige organer, så kroppen stjeler først næringsstoffer herfra om det trengs. Og derfor vises det også fort utvendig om man er næringsfattig; tørr, blek og gusten hud, blå under øynene, flisete og svake negler, tørt og slitt hår. Mens spiser og lever man næringsrikt og sunt, da får man den berømte «gløden» 😉 

Så hvis noen merker positiv bedring av å ta disse tilskuddene, har de rett og slett fått det næringsboostet de trengte for sterkere hår og finere hud. Men hvorfor er det da noen som ikke merker noe? Jo, kanskje de hadde bra næringsstatus fra før, og derfor ikke ser noe særlig forskjell. Eller, det som kanskje ofte er tilfelle, at fordøyelsen ikke er bra nok til at næringsstoffene faktisk blir tatt opp og brukt. Da hjelper det ikke hvor mye tilskudd du dytter i deg, fordøyelsen må pleies først.

Personlig har jeg aldri tatt noen av disse blandingstilskuddene. Ikke at det er noe galt med de, men jeg tar heller hver enkelt vitamin/mineral, for da får jeg større dose av hver enkelt. I perioder har jeg tatt B-vitaminkompleks, C-vitamin og sink. Og innimellom betakaroten på sommeren. Mens magnesium, D-vitamin, tran og kollagen er noe jeg har tatt fast i flere år.

Jeg har alltid vært heldig med huden min. Men de siste årene har den blitt mindre tørr, og fått mer glød. Det kan jeg nok takke alt fettet jeg spiser for <3 Mens håret mitt, det blir helt klart tykkere, lengre og sterkere for hvert år, det kan du spørre frisøren min om! Og det tror jeg har å gjøre med at jeg i de siste årene bevisst har jobbet mye med fordøyelsen min, som nå er tipp topp, og som da gjør at kroppen godt kan nyttiggjøre seg de tilskuddene jeg tar, OG så klart næringsstoffene fra maten jeg spiser.

Håper dere ble litt klokere da. Hvordan erfaringer har dere med slike hår/hud-kosttilskudd, er det noe som har funket bra/mindre bra? 

2 kommentarer

  1. Jeg startet med ølgjærtabletter (2 stk morgen og kveld) i januar. Etterveksten min avslører veldig tydelig at håret har vokst raskere enn vanlig 🙌🏼 Men jeg har vært plaget med kviselignende utslett i ansiktet og kvalme/hodepine de siste to ukene og mistenker at ølgjærtablettene er synderen 🙄

    1. Maren Aasen

      Ja ølgjær inneholder jo B-vitaminer og mineraler. Hvis du lurer på om de er årsaken til de andre symptomene kan du ta en pause fra de for å se om det blir bedre, også ta de igjen og se om symptomene kommer tilbake. Da kan du jo ta et B-vitaminkompleks og evt. noen mineraler i stedet 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *