Wim Hof metoden

Neida, det har ikke klikka helt for meg, jeg har bare blitt veldig inspirert til å bade… i snøstorm.. i mars.

Det er 30 meter fra leiligheten vår og ned til fjorden, vi har DEN nydelige utsikten fra kjøkkenet. Været, vannet og lyset skifter hele tiden, det er et show å sitte å se på. Det er ei dame som går tur forbi her og bader, hver eneste morgen, året rundt. Selv om det er snø og minusgrader. Det er sprekt det. Luca tar også seg en dukkert innimellom, sommer eller vinter. Jeg har hatt litt lyst, men har alltid hatt en god unnskyldning; jeg var gravid, så tenkte at stresset ikke var bra for baby, eller jeg ammet, så var redd for brystbetennelse.

Jeg ammer fortsatt, men nå som det ikke er så «spreng» lengre, så det føles annerledes. Luca og jeg har sett litt på Wim Hof, The Ice Man, og da har jeg blitt enda mer inspirert til å hoppe i det kalde vannet, noe jeg gjorde forrige uke, hele to ganger.

Wim Hofs metode består av tre grunnøvelser: pusteteknikk, trening av kuldetoleranse og mental fokus, en form for meditasjon.

Pusteteknikken går ut på å puste helt inn og helt ut 30 ganger, deretter  holde pusten i ett minutt eller mer, også gjenta dette to ganger til. Når du gjør dette, kjenner du at det kribler i kroppen, du kjenner en ro, og du klarer å holde pusten lengre enn du du hadde trodd. Og det er fordi…

(Hentet fra Helsemagasinet VOF):
«Ved å tilføre alle celler i kroppen en overdose oksygen før man holder pusten så lenge som mulig, blir hele kroppen vekket med et sjokk slik at man får mer energi, bedre forsvar mot betennelser og betydelig raskere restitusjon etter anstrengelse, skade eller sykdom.

Hjernen registrerer etter hvert forhøyet konsentrasjon karbondioksid i blodomløpet og gir signal når man trenger å puste inn igjen. Ved å hyperventilere i forkant (mest mulig oksygen i blodet), oppnår man gradvis forlengelse av den såkalte ”retensjonstiden” (tiden man klarer å holde pusten etter at man har pustet ut). Dette fører til at flere oksygenmolekyler forlater blodet og beveger seg inn i cellene i periferien»

Pustingen i seg selv er en fin meditasjonsøvelse man kan gjøre hver dag uavhengig om man bader eller tar en kald dusj eller ikke. Men Wim Hof mener at pusteteknikken også skal gjøre at du blant annet takler stress, kulde og det ubehagelige bedre…

«Med Wim Hof-metoden (pustingen) økes varmeproduksjonen i kroppen først. Mer oksygen i cellene gjør stoffskiftet mer basisk. Dette fører til mindre smerter ved kulde. I tillegg fører regelmessig isbading til mer såkalt ”brunt fettvev”, en type vev som kroppen bruker til oppvarming ved å nedbrytre fettsyrer og glukose samtidig som det avgis varme. Dette er særlig relevant for mennesker med overvekt som kun har hvitt fett. Med trening i kulde lærer man å bruke brunt fett for å forbrenne hvitt fett»

Det skal visst også være bra for immunforsvaret..

Ved bruk av kulde trener man blodårene og immunsystemet, slik at det blir aktivt der hvor det er hensiktsmessig. Går man inn i et bad med isvann, lukker kroppen automatisk blodstrømmen til de mindre vitale kroppsdeler i periferien. Det er nødvendig fordi kroppen ikke tåler å bli kaldere enn 35 grader. Den er imidlertid ”smart” nok til å prioritere hjertet og andre vitale deler: armer og bein får mindre blod, blodårene der trekker sammen. Forskning har imidlertid gjort det klart at også ”bare” kald dusj har betydelige helsefordeler. Daglig kald dusj fører til økende antall hvite blodceller ved aktivering av immunsystemet, og man kan tydelig kjenne en forhøyning av energinivået etterpå». 

…ja, det er mer, men dere kan lese hele artikkelen til VOF HER.

Første gang jeg badet gjorde jeg ikke pustinga først, men andre gang gjorde jeg det. Og for å være ærlig, kan jeg ikke si jeg merket særlig forskjell. Like kaldt, hehe. Eller, det var ikke så ille som jeg trodde å svømme faktisk, men akkurat når jeg gikk opp, det var da det var vondest. Men så gikk det veldig fort over, og da ble jeg veldig varm i kroppen.

Dette er nok sannsynligvis en treningssak, både pustinga og badinga må vel gjøres regelmessig for at det skal ha noe stor effekt. Jeg har ikke lest forskningen på dette, så kan ikke si noe sikkert om dette vil gjøre deg verken sunnere eller friskere. Men som jeg svarte mamma når hun spurte hvorfor vi badet; nesj.. NOE må da finne på når det er så lite som skjer om dagen. For man blir jo både gira og våken av det, det er sikkert og visst. Også er det litt godt å kjenne på det ubehagelige innimellom, pushe grensene litt, vi har det jo alltid så varmt, behagelig og trygt.


Anbefaler å se episoden med Wim Hof i The Goop Lab med Gwyneth Paltrows på Netflix!

Sjekk også ut han selv forklare mer om metoden på YouTube, HER.

Og hvis du vil prøve pustinga selv, anbefaler jeg å legge deg ned og sette på DENNE videoen, den guider deg gjennom det hele.

Noen som har prøvd, pustingen og/eller bading? 

2 kommentarer

  1. Hei Maren!
    Jeg har prøvd Wim Hof metoden, veldig spennende! Synes pustingen og retensjonstiden er veldig behagelig der og da, men opplever en ekstrem ringing i ørene i etterkant, som kan vare i mer enn 1 døgn etterpå. Har dere opplevd noe lignende?

    Når det gjelder kalde dusjer, synes jeg det går veldig greit, synes det er lettere å holde roen om eg fokuserer på å puste ut, ikke inn. Men stort sett hver gang, 30-60min etter jeg er ferdig, blir jeg veldig kald og får frysninger, gjerne flere ganger de neste timene, så etter å ha gjort det hver dag 1 måneds tid, har jeg nå tatt en pause.

    Jeg har holdt på med Transcendental meditation i 2 år og synes det er fantastisk, så kunne godt tenke meg å legge til Wim Hof metoden i tillegg, men på grunn av den ringingen i ørene og at jeg alltid fryser veldig mye en stund etter den kalde dusjen, er det ikke blitt en rutine enda.. Kanskje det blir bedre etter hvert 😄

    1. Maren Aasen

      Enig, rar og deilig følelse :) Hmm nei det har jeg ikke opplevd, verken ringingen i ørene eller frysingen, men så har jeg ikke rukket å gjøre dette så mange ganger enda da. Veldig lurt å ta en pause da ja! Du får prøve igjen etter en stund og se om det er bedre :)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *